Další historická produkce PRIM

Další hodinky, budíky, minutky a hodiny PRIM:

Další historická produkce PRIM:


DALŠÍ HODINKY PRIM

  • ca 1981 - mech. kapesní/přívěskové hodinky s kalibrem 66 (2CN), typové označení 664171, 664183, 664191, 664203, 664211 a 664223.
  • ca 1982 - 1992  quartz  hodinky, cal. 200 (bez datumky) a cal. 210 s datumkou.
  • ca 1983 -1984 - poruchové el.digitálky Prim quartz - dováženo (vč. strojků) ze SSSR, s českými popisky.
  • 1994 mech. kapesní hodinky s kalibrem 64 (2CDN Minimax).



BUDÍKY A MINUTKY PRIM

Budíky a minutky vyráběla f. Chronotechna, zal. 1946. Celkem bylo vyrobeno na 62.000.000 budíků, úspěšných i ve světě. Kromě značky PRIM se na těchto budících můžete setkat i se značkou "Chronotechna", "Ch" umístěné v krokovém kole a "Ex60". Rychlé rozpoznání typu stroje v budíku nám poskytuje rozteč hřídelí pérovníků.

B60 - 1946-1963; stroj typu B60 byl celokovový, rozteč hřídelí pérovníků 28mm. Vyráběla se i verze pro nevidomé. Zprvu tyto budíky měly jen 2 ručky (minutovou a hodinovou), zatímco budicí ručka s miniciferníčkem se nacházela na zadní straně budíku. Frekvence setrvačky 18.000 kmitů/h, přesnost +/- 5min./den, chod na jedno natažení 32 h, 0 rubínů.

B90 - 1949-1978, určité série měly stroj s plastovými vinidurovými koly (sic!!) a byly nesmírně poruchové. (Plastové stroje byly vyráběny s největší pravděpodobností v letech 1952-1954, nejdéle do r. 1958, důvodem byl celostátní nedostatek barevných kovů.)  Rozteč 45mm. Vyráběly se i typy Silent (tiché tikání) a Repetit (opakované zvonění). Frekvence 12.000, přesnost +/- 5min., chod 30h, 0 rubínů.

B50 - 1957-1966, celokovový stroj, rozteč 26mm (nejmenší budíkový stroj), frekvence 18.000, přesnost +/- 3min., chod 32h, 5 rubínů (jediný čs.budík, který měl ložiskové kameny). (B50 = z mého hlediska sběratelsky zajímavý stroj :-)

B70 -  1963-1980, celokovový stroj, rozteč 42mm. Vyráběla se i varianta pro neslyšící. Frekvence 14.400, přesnost +/- 5min., chod 32h, 0 rubínů.

B71 - cca 1980-1990, stroj měl plastové části (např. kotvu, krokové kolo). Rozteč 35mm. Vyráběly se i varianty Repetit (opakované zvonění), Tri Ton (3 úrovně hlasitosti zvonění), s hracím strojkem či varianta pro nevidomé. Frekvence 14.000, přesnost +/- 3min., chod 32h, 0 rubínů.

Dále byly vyráběny budíky s elektrickým nátahem a quartzové.



HODINY PRIM

Hodiny PRIM byly vyráběny jak v Chronotechně tak částečně i v Eltonu (Elton Nové Město nad Metují dle dohody obou firem vyráběl elektronické hodiny, zatímco el.budíky zůstaly doménou Chronotechny). Celkem bylo vyrobeno na 9.000.000 hodin PRIM, úspěšných i ve světě.

Hodinové stroje se dají dělit do dvou skupin - mechanické bez bití (kyvadlové či setrvačkové) a mechanické s bitím. Bylo vyrobeno nespočetné množství hodin kuchyňských, pokojových, halových, dětských atd. atd.

Dále bylo vyrobeno mnoho dalších typů hodin, jako např. šachové hodiny, hodiny do auta (s "náramkovým" kalibrem 66), osmidenní hodiny do auta (typ 924-57.1-073, 5 rubínů, frekvence setrvačky 18.000 kmitů, přesnost +/- 3min.), avšak jmenovat můžeme i výrobu metronomů.

Sběratelsky zajímavé jsou podle mne palubní hodiny AVRM:

AVRM - vojenské palubní hodiny, vyráběny v letech 1953-1990 podle licence SSSR, vyrobeno ca 90.000ks. Používány ve vojenské technice - v letadlech (např. MIG-15), v tancích (T-34 a T-54) a v dalších typech vojenských vozidel. Doba chodu 5 + 1 den, masivní stroj odolný vůči teplotám, vibracím i gravitačnímu přetížení. Kmitočet 18.000 kyvů setrvačky za hodinu, 14 ložiskových kamenů, přesnost +/- 60s za den, provozní teploty od +50 °C do -25 °C, s el.ohřevem (integrované topné tělísko na 27V) do -60 °C. 

  • ALH-C - stejný stroj, jako mají hodiny AVRM, mají i autobusové hodiny ALH-C, vyráběné 1956-1979. Vyrobeno byla ca 25.000ks. Průměr ciferníku ca 100mm, hmotnost ca 500g, takže šlo o poměrně velké hodiny, s možností podsvícení dvěma žárovkami. Nejznámější jsou tyto hodiny patrně na palubní desce autobusů Škoda RTO 706.
  • hodiny pro tachograf TF1 - taktéž vychází z hodin AVRM a jsou zakomponovány do tachografu, který kromě hodin měl i rychloměr, počitadlo kilometrů a registrační zařízení pro papírové kotouče.

Dále byly vyráběny  i bateriové hodiny - tranzistorové, s elektromagnetickým pohonem setrvačky, s el.nátahem, quartzové i síťové, včetně hodin do auta, spínacích hodin či šachových hodin.

Mgr. Igor Slouka, igor.slouka@seznam.cz
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky